Nytt innhold
Norsk Hagedamforening

Velkommen til Norsk Hagedamforening! 🌿🐠
Vi er glade for at du har funnet veien hit, og vi håper du vil trives i vårt fellesskap. Som registrert bruker kan du umiddelbart delta i diskusjoner, dele dine erfaringer, stille spørsmål og poste tråder om alt som har med hagedammer å gjøre.
Hvis du i tillegg blir medlem av Norsk Hagedamforening, får du tilgang til eksklusive medlemsfordeler som rabatter hos våre samarbeidspartnere, spesialtilbud på produkter, og invitasjoner til arrangementer og kurs.

Registrer deg i dag og bli en del av vårt engasjerte hagedam-miljø! Vi ser frem til å høre fra deg!

Dam med bekk. Overskuddsvann fra borehull.

Ulterion

New member
Hei.

Eg har nylig bora etter vatn til nytt hus, og me fant litt meir enn me trenger :) Det kommer anslagsvis 2.000-2.500 l/time passivt opp av borehullet (uten at pumpa er på), og brønnborar seier me må leda dette overskuddsvatnet bort. Då tenker eg umiddelbart at dette må eg kunne bruka til å forsyna ein hagedam med innløpsbekk, og så bare la vatnet flyta videre ut av damnen ved et overløp.

Kva tenker dere om dette?
Eg har ikkje fått målt temperaturen på vatnet ennå, men det kjem frå anslagsvis 70m dybde, og det oppleves ikkje "iskaldt". Om eg skulle tippa, så ville eg sagt ca 8-10 grader. Det vil uansett vera i den kjølige enden av skalaen, så eg tenker det vil vera naturlig å la det flyta i ein bekk inn i dammen, då kan ein få litt passiv oppvarming frå luft og bakke på veien bort.

Grunnvatn vil også vera temmelig sterilt, så kanskje etablera ein sump med vannplanter i starten av innløpsbekken, så det får plukka opp litt insekter, bakterier og slikt?

Er denne vannmengden for stor? (kommer jo sjølvsagt an på kor stor dammen bler, men tja). Bør eg kanskje bare benytte litt av dette vatnet, og så sirkulera resten av damvatnet tilbake i bekken med ei pumpe, og blanda det med grunnvatnet der?

Eit pluss er jo at det aldri vil frysa vinterstid, både mtp dammen, fisk og evt åpent vatn til dyr og fuglar gjennom vinteren. Hvilke fiskar ville evt vera beste valg i ein slik "vassdrag"?

Så, innspel og kommentarar? Idioti eller stormannsgalskap? Fyr laus :D Takknemlig for alle innspel frå folk som kan meir enn meg om dette - relativt erfaren akvarist, men nybegynnar mtp dam.
Til info så ligger eiendommen i Rogaland, ca H2.

//
Mvh, Henrik Nesvik.
 
Jeg vett ikke hvor stor dam du tenker men vis det kommer opp eks 2500 liter i timen av borre hullet er jo det 60 000liter i døgnet så den dammen må være stor sikkert 500 000 liter eller mere for og takle det og den vil nok aldri få opp temeraturen mye vil jeg tru og ikke minst hvor skal du gjøre av 60 000liter vann pr døgn ? Det kommer jo til og bli stående grunnvann i et stort område mest sansynlig
Håper ikke det er naboer rundt deg som får alt dette vannet det kan bli et kjempe problem

Og uten at jeg har noe med det så er loven at et dam anlegg skal være lukket dvs ikke renne ut sånn kontunerlig

Eneste lovlige fisk er gull fisk og koi i dam i norge trur du kan søke om andre men vett ikke hvordan du går frem for og få det gjort evt

Masse Gratis vann er luksus men dette er nok i meste laget trur jeg
 
Jeg vett ikke hvor stor dam du tenker men vis det kommer opp eks 2500 liter i timen av borre hullet er jo det 60 000liter i døgnet så den dammen må være stor sikkert 500 000 liter eller mere for og takle det og den vil nok aldri få opp temeraturen mye vil jeg tru og ikke minst hvor skal du gjøre av 60 000liter vann pr døgn ? Det kommer jo til og bli stående grunnvann i et stort område mest sansynlig
Håper ikke det er naboer rundt deg som får alt dette vannet det kan bli et kjempe problem

Og uten at jeg har noe med det så er loven at et dam anlegg skal være lukket dvs ikke renne ut sånn kontunerlig

Masse Gratis vann er luksus men dette er nok i meste laget trur jeg
Det vatnet eg ikkje bruker i dammen tenker eg blir leda i ei dreneringsgrøft til ein sesong-/flombekk som renner bare få meter unna på egen tomt (småbruk, så plenty plass), så det bler det ei grei løysing på.

Tenker du det er greiare å rett og slett basera seg på å ikkje bruka dette vatnet i dammen, for å lettare holda det i lukka system? Eller evt bare bruka deler av det sommarstid for å holda temperaturen litt nede (veldig solrik plass) og få blanda inn litt friskt vatn?
 
Vannet ville jeg brukt i dammen men størelsen på dammen du lager bestemmer litt om hvor mye vann som kan renne konstant ned i den
Tilgang på konstant renenes vann er jo bare en dam eiers ønsketenkning
Du må ta vann målinger for og vite ph / gh/ kh ihverfall for og vite om vannet kan brukes slik der er eller om det må justeres noe på dette kan og ha på virkning på hvor mye som kan konstant renne in i dammen vis det må justeres noe

Høres ut som du har gode muligheter her
 
Vannet ville jeg brukt i dammen men størelsen på dammen du lager bestemmer litt om hvor mye vann som kan renne konstant ned i den
Tilgang på konstant renenes vann er jo bare en dam eiers ønsketenkning
Du må ta vann målinger for og vite ph / gh/ kh ihverfall for og vite om vannet kan brukes slik der er eller om det må justeres noe på dette kan og ha på virkning på hvor mye som kan konstant renne in i dammen vis det må justeres noe

Høres ut som du har gode muligheter her
Takk for gode innspill!
Eg må uansett testa vatnet mtp drikkevann, tenker litt på mangan og jern då også ifm dammen. Og så litt ekstra testar for å sjekka ph/gh/kh då, som du nevner.

Då får eg først kikka litt nærmare på evt trasé for innløpsbekk, og størrelse på dam - og så finna ut kva som er beste tekniske løysing for å kunne justera mengde vatn inn i dammen (forutsatt at det viser seg brukande).
 
Brinerørene blir veldig kalde og fryser kanskje vannet i brønnen på vinterstid. Uproblematisk, eller kanskje nok utskifting av vann til at vannet ikke fryser.
Det kan jo være fint å ha dam uten fisk som utgangspunkt for planleggingen, med provisjon for filter og evt bypass av vannet dersom det skulle oppstå uventede effekter.
Man kan aldri legge for mye arbeid i planlegging og grunnarbeider.
Trekkerør vann el drenering etc.
Vannmengden vil trolig variere med sesongene.
Eirik
 
borrevannet hos meg holder 6-8 grader,det er jo grei temp og ha på en dam med fisk på vinteren :) for mye vannbytte sommertid sammen med sirkulasjon særlig natterstid hadde ikke gitt mange dager over 20 i dammen så sånn sett et minus.varmepumpe på en mindre del før man sendte det til dammen hadde vært idielt tenker jeg meg:)
 
Borrevann 6-8°
- uttak via varmepumpe 4°
=2-4°
Dersom utskiftingen av vann er høy nok i brønnen så er det ikke sikkert varmepumpen rekker å stjele varme.
Lykke til.
Eirik
 
Tilbake
Topp