Nytt innhold
Norsk Hagedamforening

Velkommen til Norsk Hagedamforening! 🌿🐠
Vi er glade for at du har funnet veien hit, og vi håper du vil trives i vårt fellesskap. Som registrert bruker kan du umiddelbart delta i diskusjoner, dele dine erfaringer, stille spørsmål og poste tråder om alt som har med hagedammer å gjøre.
Hvis du i tillegg blir medlem av Norsk Hagedamforening, får du tilgang til eksklusive medlemsfordeler som rabatter hos våre samarbeidspartnere, spesialtilbud på produkter, og invitasjoner til arrangementer og kurs.

Registrer deg i dag og bli en del av vårt engasjerte hagedam-miljø! Vi ser frem til å høre fra deg!

Vekstfisk konkurranse 2026

Styret

Styret
Medlem av ledelsen
info ang Konkurransen.
- Fiskene blir utlevert på Tropexdagen.
- Det vil bli fisk i 1 klasse i årets konkurranse.
- Disse vil delta i 2 separate konkurranser.
- Konkurransene er todelt.
Konkurranse for vekst. Her blir fiskene målt før utlevering, og dette regnes som startmål. Den som har mest vekst i den angitte perioden vinner konkurransen.
Konkurranse for show. Her tar deltakere bilde av sin(e) fisk og sender inn til styre når konkurransen avsluttes. Vinner av denne konkurransen kåres av oppdretteren som
har drettet fisken ved neste besøk i Japan.
- Fiskene utleveres friske og i god form, men kan ikke garanteres fri for parasitter eller bakterier som dine andre fisk kan reagere på.
Det er ingen som kan garantere dette, så dette skiller seg ikke fra fisk du kjøper hos forhandler. Men vi gjør så godt vi kan, og holder fiskene alene og tar flere tester for å se etter parasitter underveis i karantenetiden. Det vil bli behandlet mot de som eventuelt blir funnet og de vanligste typene.
- Premiering i vekst og show. (Det kåres en første, andre og tredje plass i hver konkurranse)
- Det blir ingen begrensning i antall fisk man kan reservere fra de blir gjort tilgjengelig i årets konkurranse, altså førstemann til mølla.


Reglement for vekstfiskkonkurranse.
- Deltakere være betalende medlem av Norsk Hagedamforening for å delta i konkurransen.
- Fiskene blir utlevert ved loddtrekning.
- Konkurransene er todelt. En konkurranse for vekst, og en konkurranse for show.
- Det forventes at samtlige deltakere sender inn bilde og mål ved konkurransens slutt!
- Det skilles ikke på om fiskene har gått i oppvarmet dam eller ikke.
- Man kan kun vinne en premie i hver av konkurransene vekst/show uavhengig av hvor mange fisk man deltar med.
- Konkurransen avsluttes 31 Oktober.
- Siden fiskene selges til en pris godt under normal salgspris og med en svært liten fortjeneste for foreningen, må selger og kjøper dele risikoen.
Hvis fisker dør under karantenetiden vil eieren av fisken bare få tilbake halvparten av kjøpesummen. Siden fiskene ikke er nummerert ved ankomst vil det bli avgjort ved loddtrekning hvilke fisk som blir regnet som død. De som kun har bestilt en fisk vil bli skjermet fra å være med i denne loddtrekningen.
-Fisk som ikke er betalt 18.Mai eller ved manglende betaling av kontingent vil da selges til de som eventuelt har meldt interesse for dette.

Betaling for fisk.
Fiskene betales til kontonr: 18704603963
Merk betalingen med ; Navn, vekstfisk 2026, antall fisk.
Pris pr fisk 1000,-stk
Betalingsfrist Fredag 18.Mai.
Kan også betales med VIPPS til nr. 506199.
Her velger man betaling av vekstfisk og merker betalingen med Navn, vekstfisk 2026 og antall fisk.

Skulle det være noe man lurer på ta kontakt med styret.

Da gjenstår det bare å ønske alle deltakere lykke til med årets konkurranse!!

Styret Norsk hagedamforening.
 
Sist redigert av en moderator:
Hei alle eksisterende medlemmer og alle evt. nye som kommer til :cool: .
Vi har laget en ny tråd for konkurransen for 2026.
Gjorde det slik at vi fikk med reglene med slik at de kom på første innlegg

Nå som fjorårets konkurranser er avsluttet så setter vi like godt i gang med en ny en:D.

Vi har for i år fått tak i 70 stk. Goshiki fra en oppdretter som heter Kawakami og som er utrolig flink til å drette denne varianten bla.
Årets fisker er fra ca 17cm opp til 23 cm. Så en del større en fjorårets Shiro utsurier er de.

Så nå er bestillings muligheten åpnet opp, så folket kan nå reservere fisk;).
Og det er ingen begrensninger i år på hvor mange fisk hver enkelt kan bestille.
Og som nevnt over så er prisen 1000,-kr stk.

Foretrekker at dere legger inn reservasjonene av fisk her på tråden.
Men dere kan også sende en SMS til undertegnede på tlf. nr. 91339756 hvis dere synes det er enklere eller har problemer med å legge det inn på denne tråden.

Og her er et par film snutter som viser fiskene som kommer hit til Norge 25mars og vi skal ha til denne konkurransen.



Så da kan jo folket studere. Så håper vi i styret at så mange som mulig hvil delta på dette?
 
Og her et bildet som viser et knippe Nisai og sansai Goshikier tatt for noen dager siden i en av tankene hos Kawakami.

DSC_0160.JPG

Min erfaring med Goshikier fra Kawakami er gode.
De vokser bra og kan bli svære under gode forhold. Og beholder fargene bra under gode forhold.

Og her en liten filmsnutt fra denne tanken.

 
info ang Konkurransen.
- Fiskene blir utlevert på Tropexdagen.
- Det vil bli fisk i 1 klasse i årets konkurranse.
- Disse vil delta i 2 separate konkurranser.
- Konkurransene er todelt.
Konkurranse for vekst. Her blir fiskene målt før utlevering, og dette regnes som startmål. Den som har mest vekst i den angitte perioden vinner konkurransen.
Konkurranse for show. Her tar deltakere bilde av sin(e) fisk og sender inn til styre når konkurransen avsluttes. Vinner av denne konkurransen kåres av oppdretteren som
har drettet fisken ved neste besøk i Japan.
- Fiskene utleveres friske og i god form, men kan ikke garanteres fri for parasitter eller bakterier som dine andre fisk kan reagere på.
Det er ingen som kan garantere dette, så dette skiller seg ikke fra fisk du kjøper hos forhandler. Men vi gjør så godt vi kan, og holder fiskene alene og tar flere tester for å se etter parasitter underveis i karantenetiden. Det vil bli behandlet mot de som eventuelt blir funnet og de vanligste typene.
- Premiering i vekst og show. (Det kåres en første, andre og tredje plass i hver konkurranse)
- Det blir ingen begrensning i antall fisk man kan reservere fra de blir gjort tilgjengelig i årets konkurranse, altså førstemann til mølla.


Reglement for vekstfiskkonkurranse.
- Deltakere være betalende medlem av Norsk Hagedamforening for å delta i konkurransen.
- Fiskene blir utlevert ved loddtrekning.
- Konkurransene er todelt. En konkurranse for vekst, og en konkurranse for show.
- Det forventes at samtlige deltakere sender inn bilde og mål ved konkurransens slutt!
- Det skilles ikke på om fiskene har gått i oppvarmet dam eller ikke.
- Man kan kun vinne en premie i hver av konkurransene vekst/show uavhengig av hvor mange fisk man deltar med.
- Konkurransen avsluttes 31 Oktober.
- Siden fiskene selges til en pris godt under normal salgspris og med en svært liten fortjeneste for foreningen, må selger og kjøper dele risikoen.
Hvis fisker dør under karantenetiden vil eieren av fisken bare få tilbake halvparten av kjøpesummen. Siden fiskene ikke er nummerert ved ankomst vil det bli avgjort ved loddtrekning hvilke fisk som blir regnet som død. De som kun har bestilt en fisk vil bli skjermet fra å være med i denne loddtrekningen.
-Fisk som ikke er betalt 18.Mai eller ved manglende betaling av kontingent vil da selges til de som eventuelt har meldt interesse for dette.

Betaling for fisk.
Fiskene betales til kontonr: 18704603963
Merk betalingen med ; Navn, vekstfisk 2026, antall fisk.
Pris pr fisk 1000,-stk
Betalingsfrist Fredag 18.Mai.
Kan også betales med VIPPS til nr. 506199.
Her velger man betaling av vekstfisk og merker betalingen med Navn, vekstfisk 2026 og antall fisk.

Skulle det være noe man lurer på ta kontakt med styret.

Da gjenstår det bare å ønske alle deltakere lykke til med årets konkurranse!!

Styret Norsk hagedamforening.
Jeg reserverer 5 stk 😉👍
 
Kawakami er 100 år i år 🏆
Det er ikke så mange norske bedrifter som er det lenger
Kawakami Koi Farm ble opprinnelig grunnlagt i 1926 av Jirosuke Kawakami.
Det er fortsatt i samme familie og nå 4 generasjon som driver gårdens bedrift. Siste årene er Kawakami godt kjent for sine goshiki, shusui og kumonryu.

Det er noen år siden jeg har hatt Kawakami Koi i butikken, men jeg husker sist gang jeg handlet . Tror det var høst turen i 2019 . Vi delte en innfanget dam med en annen butikk jeg tror var Fransk.
Det var ca 260 små Nisai som var fanget i dammen som var hentet hjem i en kum ute på gårdsplassen . Det var sent på kvelden og vi sto med lys på mobilen og delte kummen en og en til kummen var tom.
Husker vel aller mest hvor kald jeg var på henda i 10 grader vann.


Hvis du ønsker deg en kuro Goshiki , skal du velge Koi fra Kawakami og sørge for å ha kh på over 6 og pH på 7,5-8.
Disse på bilde er ikke mørke enda , men det blir den eventuelt som 2-3 åring,
Du kan og finne liknende kuro Goshiki hos Ikarashi O og hos Aoki . Men sistemte er 3 ganger så dyr.
Fisken på bilde var like blek som konkuransefiskene som ettåring.

Vi ønsker alle i konkurransen lykke til og mitt tips =
PH 8
KH 8
Temp 16-22 , så den vokser i passe tempo
Nutri Royal 3-5 ganger pr dag

F896B2CE-9E47-43A7-8E97-89D4C4438DB0.jpeg
4131A0F9-12A4-459E-A149-AF4F7B9A9FFB.jpeg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp